V dnešní době hrají v HR důležitou roli data od zaměstnanců. Ta pak následně slouží ke zlepšování firemní kultury, pracovního prostředí a konkurenceschopnosti firmy. Která data se vyplatí sledovat a neměla by vám utéct? Zahrnout do těchto dat byste měli i aspekty spojené s platformou Verso.
V dnešní době už HR není jen o intuici a zkušenostech. Důležitou roli hrají data, která firmy získávají od svých zaměstnanců. Data jsou pak zpětně aplikovaná na zlepšování a optimalizaci firemních procesů, řízení firmy, nastavení strategie nebo zlepšování pracovního prostředí.
Firmy, které aktivně sbírají a analyzují HR data, dokážou lépe předvídat odchody zaměstnanců, zvyšovat produktivitu a efektivněji nastavovat např. zaměstnanecké benefity. Jak s daty pracovat a co sledovat, aby přinášela skutečnou hodnotu?
Hlídejte a měřte spokojenost zaměstnanců
Měření spokojenosti zaměstnanců je základ. Zjišťujte proto pravidelně, jak na tom spokojenost a atmosféra ve firmě je. Pravidelné krátké dotazníky na klíčové otázky přináší cenná data. Personalisté tak mohou aktivně reagovat na zjištěné potřeby lidí a pracovat s nimi. Měření spokojenosti můžete realizovat v pravidelných intervalech, např. jednou za 3 měsíce nebo půlrok, záleží na vás. Určitě také umožněte i anonymní možnost vyplnění. Nejčastější oblasti, na které se firmy ptají, jsou:
- strategie společnosti
- management
- vztahy s nadřízenými a kolegy
- kariérní možnosti
- spokojenost se zaměstnavatelem
A jak s daty nakládat? Výsledky vždy zpětně komunikujte se zaměstnanci, aby bylo zřejmé, že jejich hlas má váhu. V datech hledejte vzorce a slabá místa a podle výsledků hlavně jednejte. Zaměstnanci musí vidět konkrétní kroky, jinak se příště už nebudou účastnit a odpovídat upřímně.
Používejte rychlé ankety
Díky anketám se mohou zaměstnavatelé svých pracovníků zeptat na vše, co je zajímá. Stačí jen položit ty správné otázky. Můžete se také zaměřit pouze na konkrétní oblast nebo týmy a velmi rychle tak získat reálná data a čísla. A jaké jsou v anketách trendy?
- Vyzkoušejte třeba tzv. pulzní ankety, což jsou krátké dotazníky (klidně jen jedna otázka) v týdenním nebo měsíčním intervalu. Pro příklad, zaměstnance nechte ohodnotit na stupnici 1 až 10 odpověď na jednoduchou otázku „Doporučil/a bys naši firmu jako dobré místo k práci?“
- Nebo pomocí anket měřte eNPS (Employee Net Promoter Score). Princip je jednoduchý. Zaměstnance nechte odpovědět na škále 1 až 10 na jednoduchou otázku „Doporučil/a bys naši firmu jako dobré místo k práci?“
Analýza podnětů od zaměstnanců
Sbíráte od svých zaměstnanců volné podněty a impulzy? Pokud ne, určitě to dělejte! Jsou to velmi cenná data. Využijete tak nápady a inspiraci od vašich zaměstnanců naplno. Pracovníci mohou přinést i spoustu zajímavých a inovativních návrhů pro praxi, protože jsou to právě oni, kdo je každý den přímo ve výrobě nebo v kontaktu se zákazníky. Nejlepší podněty určitě oceňte! Zaměstnanci se tak aktivně zapojí do firemního dění a budou se cítit jeho pevnou součástí.
HR nástroje pro měření dat s aplikací Verso
Balíček digitálních nástrojů Verso pro vaši firemní kulturu nabízí spoustu online funkcí, které využijete pro rychlý sběr dat od vašich zaměstnanců. Ať už je to Měření spokojenosti, Ankety, nebo funkce Zeptejte se zaměstnavatele. Online platformy zaměstnance baví, rádi je používají a umožňují rychlý sběr a vyhodnocení dat. Nechte se inspirovat a začleňte do vašich HR nástrojů ty trendové a digitální.