Personalisté musí ve své práci zvažovat odlišné motivace různých generací zaměstnanců. Co očekávají ty nejmladší generace a jak to začlenit do firemní kultury a HR strategií? I to vám prozradíme.

Máte v týmu zástupce generace Z (narození po roce 1996) a generace Y (tzv. „mileniály“ narozené mezi roky 1980 až 1995)? Pravděpodobně ano. A je to dobře, protože nejlepších výsledků dosahují věkově diferencované týmy. Na personalisty to ale klade náročné a specifické požadavky, protože každá generace má odlišné hodnoty, očekávání i komunikační styl.
Věkově diferencované týmy jsou produktivnější
Firmy, které podporují mezigenerační týmovou spolupráci, mají nejen vyšší produktivitu, ale i efektivnější firemní kulturu. Klíčem k úspěchu je otevřená a efektivní komunikace a vzájemný respekt. Mladší zaměstnanci přinášejí energii, flexibilitu, inovativní přístup a digitální dovednosti, starší generace zase zkušenosti, znalosti, nadhled, strategické myšlení a stabilitu. Společně se od sebe učí, inspirují se a efektivně řeší problémy.
Jak nejmladší generace motivovat a co jim nabídnout?
Máme pro vás několik tipů, co mladší zaměstnanci s velkou pravděpodobností ocení.
- Flexibilita
Ta je opravdu základ. Mladší generace neuznávají tradiční „od devíti do pěti“, místo toho chtějí flexibilitu v čase i místě výkonu práce. Bez nabídky flexibilní pracovní doby, home office a hybridních pracovních modelů už firmy neuspějí.
- Moderní formy rychlé interní komunikace
Zatímco starší generace byly zvyklé na zdlouhavé formální porady, mladší preferují okamžitou a neformální komunikaci. Běžné jsou pro ně aplikace a programy jako např. Asana, Slack, MS Teams, WhatsApp a jiné platformy. Zkuste některou zavést i k vám do firmy a nechte se překvapit jejími přednostmi. Skvělá možnost jsou i online chaty mezi kolegy v rámci některých funkcí balíčku Verso, stejně jako online funkce Pochvaly, Ankety a další rychlé digitální možnosti.
- Vsaďte na technologie a digitalizaci HR
Zaujměte nejnovějšími technologiemi, jako jsou například moderní platby benefitů pro zaměstnance virtuální kartou nebo chytrými hodinkami, gamifikace na online platformách, která zaměstnance motivuje v účasti na firemních projektech nebo vzdělávání, nebo e-learningové a rozvojové platformy.
- Nezbytné je také neustálé vzdělávání. Mladší generace už nejsou ochotné čekat roky na povýšení a možnosti rozvoje. Učit se je pro ně přirozená potřeba, chtějí růst a získávat nové dovednosti. Pokud jim to firma neposkytne, začnou se poohlížet jinde. Využijte třeba firemní koučing a mentoring, ve kterém mohou pomoct i starší kolegové.
- Ekologie a sociální přesah firmy jsou další z důležitých faktorů pro mladší generace. Ty od firem totiž očekávají, že budou aktivní v oblasti společenské udržitelnosti, budou smýšlet ekologicky, podporovat neziskové organizace a inkluzi obecně. Zkuste třeba funkci Spolujízda z balíčku Verso pro firemní ekologická řešení.
- Otevřená a přátelská atmosféra je „must have“
Pro mladé je např. toxické prostředí velkým „red flagem“. Chtějí pracovat v přátelském týmu, kde panuje otevřená komunikace a vzájemná podpora. Umožněte jim být slyšet a dávejte jasnou a pravidelnou zpětnou vazbu, která jim umožní rychle se učit a zlepšovat.
Buďte odvážní a nebojte se nabídnout i netradiční benefity
Nejmladší generace by mohla ocenit třeba oficiální pauzy na sociální sítě. Ano, slyšíte dobře. Ale na druhou stranu, dříve bylo běžné, že zaměstnanci si chodívali několikrát denně zakouřit. Jaký je v tom rozdíl? Zajímavé by mohly být i meetingy zaměřené na kreativní řešení problémů. Třeba takové „Inovation Fridays“. Nebo volné dny vyhrazené pro péči o duševní zdraví. Fajn a osvěžující tip pro všechny zúčastněné může být i „obrácený mentoring“, který vypadá trošku jinak než ten klasický. Neučili by ti starší a zkušenější, ale naopak by se starší kolegové mohli něco přiučit od mladších.
Mladší generace se už nechtějí cítit jako kolečko ve stroji. Dejte jim prostor a odmění vás loajalitou a nadšením. V mnohém vám mohou velmi jednoduše pomoct funkce z balíčků Verso pro interní komunikaci , motivaci a angažovanost a ekologická řešení ve firmě.