Lidé jsou hraví a soutěživí. Tak proč jim to nedopřát i v práci? Motivujte své zaměstnance s tzv. gamifikací, která povzbuzuje nadšení do firemních výzev a úkolů.
Motivace zaměstnanců není jen o finančních bonusech nebo nejnovějším mobilním služebním telefonu. Skutečná angažovanost vzniká, když lidé cítí výzvu, mají jasné cíle a dostávají okamžitou zpětnou vazbu. A právě tehdy přichází na scénu gamifikace. Umí ale také zlepšit i týmovou spolupráci, spokojenost a celkovou pracovní angažovanost zaměstnanců.
Co to ta gamifikace vlastně je?
Gamifikace je velký trend. Jde o aktivní využití herních prvků pro větší zapojení a motivaci zaměstnanců. Může jít např. o odměny, soutěže, levely nebo výzvy. Projekt musí obsahovat jasný cíl, odměnu a rychlou zpětnou vazbu. Měl by být ideálně jednoduchý, aby opravdu všichni správně pochopili, o co jde a jak postupovat.
A proč to tak skvěle funguje?
Hraní si je totiž přirozené. Lidé mají hry rádi a je to také účinný způsob učení, který jsme využívali především v dětství a ve škole. Tehdy to dobře fungovalo, tak proč některé prvky nevyužít i v práci? Zaměstnancům dá hra také možnost zažít pocit úspěchu a ocenění, čehož není nikdy dost. Vše funguje na principu hormonu dobré náklady dopaminu, který uvolňuje mozek poté, co získáme odměnu (odznak, bod, místo na žebříčku nebo pochvalu).
Nejjednodušší způsob pro gamifikaci ve vaší firmě je Verso
Gamifikaci můžete využít v rámci nejrůznějších HR procesů, např. v náboru zaměstnanců, školení nebo motivaci. Úplně nejjednodušší je ale zavést gamifikaci v rámci zaměstnaneckých benefitů. Využijte třeba funkci Spolujízda z Verso balíčku pro ekologická firemní řešení. V rámci Spolujízdy mohou sdílet zaměstnanci společnou jízdu autem do práce a z práce. Ušetří tak planetu, ale i své náklady. Smysluplná a ekologická aktivita navíc utuží tým, ale je i formu gamifikace. Řidiči i spolujezdci totiž za využití Spolujízdy získají odznaky, kterými mohou dát všem najevo, že i oni chrání přírodu. Pracovníci tak mohou mezi sebou i soupeřit, kdo bude mít odznaků nasbíraných víc.
Na co si dát pozor?
Třeba na to, že ne všem přijde gamifikace zajímavá a i to je nutné respektovat. Nenuťte zaměstnance do účasti na soutěžích a výzvách, pokud to sami nechtějí. Také odměny v gamifikaci by měly být spíše symbolické než finanční, zaměstnanci by se neměli snažit „sbírat body“ jen kvůli bonusům.
Dobře nastavená hra v práci není jen zábava, ale je i ten nejvíc přirozený způsob, jak si udržet spokojené zaměstnance, kteří jsou navíc motivovaní a produktivní. Jaké máte s gamifikací zkušenosti vy?