Motivace zaměstnanců nestojí jen na dobré mzdě, ale na tom, zda mají prostor říct svůj názor a být slyšeni. Quiet Cracking často začíná nenápadně a právě měření spokojenosti je jediný způsob, jak první signály zachytit včas.

Měření spokojenosti a dopady Quiet Cracking
Co to ale je? Co by si zaměstnanci přáli, co jim chybí ke spokojenosti? Jestliže u fenoménu „Quiet Quitting“ bylo problematické včas odhalit problém, u „Quiet Cracking“ je to ještě složitější, protože tento stav může být předstupněm „tiché výpovědi“, a příznaky lze poměrně snadno přehlédnout.
Proč je naslouchání nezbytné
Klíčové je zaměstnancům naslouchat. Zaměstnavatelé si musí uvědomit, že už to není žádný nadstandard, ale nezbytnost. Firmy, které pravidelně sledují spokojenost svých lidí, mají větší šanci udržet si talenty, přilákat nové kolegy a zůstat konkurenceschopné.
Jak měření pomáhá předcházet Quiet Cracking
Měření spokojenosti zaměstnanců ale přináší firmám celou řadu klíčových výhod, které mohou předejít jevům, jako je „Quiet Cracking“:
- Budování a udržení zdravé firemní kultury: Pravidelná možnost vyjádřit svůj názor posiluje firemní kulturu dialogu a spolupráce. Zaměstnanci se cítí vyslyšeni a více propojeni s firmou. Měření spokojenosti je proto naprostým základem pro budování zdravé firemní kultury, která je nezbytná pro přežití a dlouhodobou prosperitu firem a pomáhá ustát i velké krize.
- Posílení motivace a angažovanosti: Moderní technologie a nástroje, které umožňují snadno komunikovat se zaměstnavatelem a ovlivnit svým názorem fungování společnosti, přispívají k udržení motivovaných a angažovaných lidí. Komunikace výsledků zpět zaměstnancům a konkrétní kroky ukazují, že jejich hlas má váhu, a zapojují je do firemního dění.
- Včasné odhalení problémů a aktivní reakce: Nové technologie a nástroje jako naše Měření spokojenosti nebo Anketa umožňují mít stálý přehled a včas odhalit rodící se nápad nebo třeba i problém. Personalisté tak mohou aktivně reagovat na zjištěné potřeby lidí a pracovat s nimi.
- Zlepšení firemních procesů a strategie: Hlas zaměstnanců je dnes kompasem personální strategie. Data od zaměstnanců slouží ke zlepšování pracovního prostředí a také ke zvyšování konkurenceschopnosti firmy. Firmy je mohou aplikovat na optimalizaci firemních procesů, řízení firmy a nastavení strategie.
- Předvídání odchodů zaměstnanců (fluktuace): Firmy, které aktivně sbírají a analyzují HR data, dokážou lépe předvídat nespokojenost často vrcholící až odchody zaměstnanců.
- Zvyšování produktivity a efektivní nastavení benefitů: Data pomáhají zvyšovat produktivitu a efektivněji nastavovat například zaměstnanecké benefity. Vhodné benefity a zdravá firemní kultura jdou ruku v ruce.
- Reakce na měnící se potřeby: Oblast péče o zaměstnance prošla zásadním vývojem a události posledních let zásadně změnily pohled zaměstnanců na to, co považují za benefit a jakou péči od zaměstnavatele očekávají a oceňují.
Jak tomu předcházet?
Pokud chcete Quiet Cracking zachytit včas, potřebujete jednoduché a pravidelné měření. Balíček Motivace a angažovanost zaměstnanců nabízí ankety, průzkumy i okamžitou zpětnou vazbu v rámci jedné platformy.
Vyšší limit na Zdraví a volnočasové benefity vám navíc pomůže reagovat na potřeby zaměstnanců v oblastech, které jsou pro ně dnes nejdůležitější. Od 1. ledna 2026 můžete svým lidem nabídnout zdravotní benefity až do výše 48 967 Kč ročně.
