Otevřená firemní komunikace je základ úplně všude. Samozřejmě
i ve firemním prostředí. Podporujte proto otevřenou komunikaci. Máme pro vás pár tipů, které pomohou.

Také jste už slyšeli věty jako: „U nás může každý říct svůj názor, my máme otevřenou komunikaci.“ Často to totiž vůbec není pravda a lidé mlčí, šeptají si v kuchyňce nebo přikyvují šéfům, i když si myslí něco úplně jiného.
Jak vypadá otevřená interní komunikace?
Neznamená to jen možnost mluvit. Lidé musí chtít mluvit, sdílet nápady, názory a diskutovat o problémech beze strachu z negativních důsledků. Musí je ale také někdo opravdu poslouchat a mít o jejich vyjádření zájem. Cílem je vytvořit pracovní prostředí a firemní kulturu, které toto vše splňují a otevřená komunikace není jen prázdným pojmem.
Když vedení nemluví, zaměstnanci také mlčí
Podpořte firemní komunikaci všemi směry. Vedení musí jít jako vždy příkladem a vzorem správné praxe. Není možné ve firmě něco zavádět bez účasti a podpory vedení. Funkční komunikace musí jí všemi směry, tedy shora dolů (z vedení směrem k zaměstnancům), zdola nahoru (od zaměstnanců směrem k vedení), ale i napříč organizační strukturou mezi zaměstnanci a mezi zaměstnanci a jejich manažery. Vedení by mělo zaměstnance pravidelně informovat o hospodářských výsledcích, novinkách, výzvách i problémech. Může to mít formu pravidelných meetingů nebo třeba i příjemnou online verzi, jakou nabízí balíček pro Interní komunikaci Verso.
Investujte do kurzů a školení o efektivní komunikaci
Firemní komunikaci určitě posunou i pravidelní tématická školení. Zaměstnanci se dozví základní komunikační principy, naučí se aktivně naslouchat, řešit konflikty, používat neverbální komunikaci, otevřené otázky a dávat zpětnou vazbu v komunikaci. Samozřejmostí by mělo být pravidelné školení komunikace pro manažery a leadry. Školení by měla být praktická, interaktivní a zaměřená na reálné situace, které se ve firmě dějí.
Využijte možnost online komunikačních nástrojů
Online HR nástroje jsou velkým trendem, který zaměstnance baví a rádi je využívají. Mohou tak být skvělou pomůckou v podpoře otevřené interní komunikace a motivace zaměstnanců. Balíček firemních nástrojů Verso nabízí online nástrojů hned několik. Ať už jsou to chaty mezi zaměstnanci, kde spolu mohou být pracovníci napřímo v kontaktu, nebo již zmíněné Novinky, ve kterých vedení prezentuje firemní aktuality a důležité informace. Ve funkci Zeptejte se zaměstnavatele se naopak zaměstnanci na cokoli zeptat vedení a skvělá funkce jsou i Pochvaly, kde
může chválit nadřízený podřízeného, nebo i zaměstnanci mezi sebou. Praktické jsou i online Ankety, ty zase zjišťují názory zaměstnanců nebo aktuální náladu v týmu.
Rychlé 3 tipy pro podporu komunikace
- Podporujte neformální setkávání zaměstnanců, třeba firemní snídaně nebo „pizza dny“.
- Šiřte „no blame“ kulturu, kde mohou zaměstnanci otevřeně říct, co nefunguje. Navíc bez obav z trestu.
- Zkuste zavést krátké individuální schůzky 1:1 mezi zaměstnancem a manažerem. Nemusí zabrat mnoho času, stačí třeba 20 minut otevřené komunikace měsíčně. Kdokoli může přijít s dotazy, podněty nebo problémy.
Investice do transparentní komunikace se vám mnohonásobně vrátí ve formě spokojenějších zaměstnanců, lepší týmové spolupráce a nakonec a vyššího výkonu firmy. Vyplatí se na ní pracovat.