Jen 13 % Evropanů je skutečně nadšených ze své práce. 54 % Čechů zvažuje odchod ze zaměstnání. Generace Z hledá hlubší smysl, nejen výplatu. A duševní zdraví se stává novým klíčem k loajalitě. Emoční mzda přestává být volitelný bonus – stává se nutností.

Emotional paycheck
Firmy po celém světě čelí jednomu z největších tichých nepřátel: poklesu angažovanosti zaměstnanců. Podle Gallup je situace nejhorší právě v Evropě, jen 13 % lidí zde cítí skutečné pracovní nadšení. Ztrácíme propojení s tím, co děláme. Mnohým z nás už nestačí výplatní páska – potřebujeme také emoční výplatu.
Podle Randstad zvažuje více než polovina českých zaměstnanců letos změnu práce. A téměř polovina z nich to plánuje udělat jistě. Ano, stále jde o peníze, ale hned poté přichází na řadu rovnováha mezi prací a životem a také prostor pro růst. Tímto signálem nám zaměstnanci říkají: chceme víc, chceme se cítit v práci dobře – a to i psychicky.
„I když je pro Čechy stále na prvním místě finanční ohodnocení, díky nízké úrovni nezaměstnanosti představuje takzvaný ‚emotional paycheck‘ pro firmy jednoznačně konkurenční výhodu. Často se opomíjí, ale jde o zásadní aspekt pracovního života,“ popisuje Daniela Pauknerová z VŠE.
Co tedy patří do emoční výplaty?
- Práce dává smysl a není přetěžující
- Příležitosti pro kariérní růst
- Uznání, zpětná vazba, důvěra a podpora
- Důvěra ve vedení a příjemná atmosféra
- Flexibilita – home office, vlastní režim
Tento typ „odměny“ si žádá především generace Z. Dnešní dvacátníci chtějí práci, která bude v souladu s jejich hodnotami. Jak upozorňuje Pauknerová, slušné peníze jsou pro ně pouze základem.
Firemní psycholožka Kristýna Cetkovská ze Soulmio dodává: „Jednoduše to znamená, že zaměstnancům poskytujeme odměnu v podobě uznání za jejich práci, psychické podpory, zpětné vazby či základního přirozeného lidského kontaktu.“
Podle ní je právě teď ta chvíle, kdy se firmy musí přestat emoční výplatě vyhýbat. Turbulentní roky, pandemie, válka, inflace – to vše zanechalo stopy na psychice lidí. Průzkum Ipsos potvrdil, že 27 % Čechů zažilo takové napětí, že nemohli přijít do práce.
Naštěstí existuje cesta, jak to změnit
V Česku ji nově otevírá balíček Motivace a angažovanost zaměstnanců produktu VERSO od Up benefity. Jedná se o v ČR revoluční řešení, které pomáhá firmám budovat kulturu uznání, zvýšit loajalitu a vytvořit prostředí, kde se lidé cítí ocenění a v bezpečí. A to vše bez nutnosti zvyšovat náklady na mzdy.
Zaměstnanci dnes hledají smysl, autenticitu a respekt. A právě emoční výplata může být odpovědí, kterou jim dáte ještě dřív, než si o ni sami řeknou.
Další podrobnosti o emoční výplatě najdete ve článku na hn.cz.