Rutina, ztráta smyslu a žádné výzvy. To vše mohou být symptomy Boreout syndromu, který může zaměstnance i firmy ohrožovat. Stačí ale málo, aby k němu nedošlo. Pracovníkům totiž chybí pochvaly, zájem a komunikace. Klidně i s benefity pro zaměstnance.
Boreout syndrom hrozí lidem, kteří jsou v práci málo vytíženi, intelektuálně nevyužití nebo se tam prostě nudí, přestože na první pohled může vše působit „normálně“. Nejde o lenost, ale o dlouhodobé pracovní nevyužití a ztrátu smyslu. A pak nastává ticho a pomalá vnitřní rezignace.
Pozor! Boreout není burnout
Označení Boreout syndrom je odvozeno z anglického boredom, což znamená nuda. Jako první tenhle fenomén představili dva švýcarští poradci v oblasti managementu. Všimli si, že nedostatek pracovních výzev, podnětů, rutinní a nezajímavé úkoly a dlouhodobá nuda mohou být stejně škodlivé jako dlouhodobé přetížení, tlak a stres, které způsobují Burnout syndrom, čili syndrom vyhoření. Boreout syndrom je jeho pravý opak.
Nejvíc jsou jím ohrožení pracovníci z kanceláří, zaměstnanci s rutinními úkoly nebo kvalifikovaní pracovníci ve špatně nastavených rolích. Ohrožuje i zaměstnance velkých korporátů, kde se člověk jaksi „ztrácí“, ale také mladé lidi po nástupu, kteří v práci narazili na tvrdou realitu.
Problém je častější, než firmy připouštějí
Existenci Boreout syndromu potvrzuje i průzkum Barometr zaměstnanců, který Up benefity realizují pravidelně mezi více než tisícovkou zaměstnanců v Česku. Zaměstnanci s Boreout syndromem sice pracují, ale v hloubi duše jim chybí smysl, radost a naplnění. Od zaměstnavatele sice dostanou výplatu, ale už nic víc. Žádná „emoční výplata“ se nekoná, ať už jde o ocenění, pochvalu, důvěru nebo zapojení. Firmy stále ještě často nepečují o vztahy, firemní kulturu ani o dobrou atmosféru v týmu. Bohužel právě tohle je oblast, ve které zaměstnanci podle nejnovějšího průzkumu vnímají za posledních 5 let zhoršení.
Syndrom může být pro zaměstnance i firmy ohrožující. Pracovník sice fyzicky zůstává, ale vnitřně už dávno odešel. Už nechce nic měnit, zlepšovat, nezajímá se. To může mít devastující vliv na zdraví zaměstnance, ale i na atmosféru ve firmě, motivaci týmu, fluktuaci a brand zaměstnavatele.
Řešení může být jednoduché a zábavné. Ukažte je vašim personalistům
Právě péče o vztahy na pracovišti a firemní kulturu je zodpovědností manažerů. Nejjednodušší cesta k cíli může být využití moderních technologií, např. balíčků Verso, trendových HR nástrojů pro interní komunikaci, motivaci a ekologická řešení. Verso nabízí skvělé online funkce, jako jsou třeba Pochvaly, Ankety, Zeptejte se zaměstnavatele, nebo Novinky od zaměstnavatele. A spoustu dalších zábavných nástrojů, které mají zaměstnanci v mobilní aplikaci vždy u sebe.
Začít často stačí s maličkostmi. Třeba online pochvaly jsou skvělý tip. Barometr zaměstnanců totiž ukázal, že 60 % zaměstnanců nedostane za celý měsíc pochvalu ani jednu!